Nationale conferentie nlt 2025: NLT AAN Z

Op donderdag 6 maart 2025 is Landgoed Zonheuvel in Doorn weer het toneel van de nationale conferentie nlt. In deze editie zullen we extra inzoomen op Generatie Z, de leerlingen van nu. Wat zijn hun behoeften en ambities? Hoe kun je zorgen dat het vak nlt daarbij aansluit?

Naast dit centrale thema bieden we weer een uitgebreid aanbod aan werkgroepen en inspirerende sessies. Leer bijvoorbeeld alles over het vernieuwde examenprogramma, of dompel je onder in virtual reality: hoe kun je dat in de nlt-les inzetten? En wat zijn good practices bij het toetsen van de vaardigheid 'reflecteren'?

Werkgroepronde I ( 11.00 - 12.30 uur)

1.1 Inspiratie voor in de nlt-les vanuit 4TU

De vier samenwerkende technische universiteiten (Wageningen University & Research, TU Delft, TU Eindhoven en UT Twente, verenigd in de 4TU-federatie) hebben online lesmateriaal ontwikkeld om leerlingen te enthousiasmeren voor bèta-opleidingen.

Wat ga je doen?
Als deelnemer maak je kennis met LessonUp en alle lessen die daarin door de 4TU's ontworpen zijn. Vanuit je eigen expertise verdiep je jezelf in een les naar keuze en geef je hier feedback op. Je kunt ook suggesties doen voor eigen onderwerpen. Na deze werkgroep heb je zo’n 50 kant-en-klare gratis lessen om uit te proberen in jouw les.

Werkgroep leider: Heleen Bot

1.2 ECG en hartrimestoornissen

De beide lesmodules over het hart zijn inmiddels al weer 10 jaar oud. Het is leerlingen niet altijd duidelijk hoe je de voortgeleiding in het hart leidt tot een specifiek patroon in het ECG (hartfilmpje)

Wat ga je doen?

In deze werkgroep gaan we kijken naar verschillende ritmestoornissen en het bijbehorend ECG. Verder ga ik wat plaatjes laten zien uit mijn eigen onderzoekstijd (zie NVOX dec 2023).We sluiten af met de vraag wat hiervan in een nieuwe leerling- of docentenreader op zijn plaats zou zijn.

Werkgroep leider: André Linnenbank

1.3 Drinkwater 2.0

Drinkwater is een belangrijk thema in het nieuwe examenprogramma van nlt. In deze herziene module krijgen leerlingen de rol van een civiel ingenieur. De structuur van de module wordt daarmee meer opdracht-gestuurd. Ook zullen de leerlingen aan de slag gaan met maatschappelijke vraagstukken rond drinkwatervoorziening met behulp van discussie-opdrachten.

Wat ga je doen?
Deelnemers gaan een distributienetwerk voor drinkwater voor hun eigen wijk of schoolomgeving ontwerpen en doorrekenen. Je krijgt zo inzicht in de opzet van deze herziene module. Ook maak je kennis met een praktische en inspirerende ontwerpopdracht waaraan lekker gerekend moet worden.

Werkgroep leider: Aonne Kerkstra en Sander Haemers

1.4 Van HIV tot Aids: een module herzien vanuit een student

Om de jongere generatie meer te betrekken bij nlt, is het van belang om hen mee te laten denken over de modules. Voor de module Van Hiv tot Aids heeft Lian Grafhorst als student een uitgebreide evaluatie gedaan en nieuw materiaal geschreven.

Wat ga je doen?
De deelnemers horen over de samenwerking met studenten in het evalueren en ontwikkelen van lesmateriaal. Zij zullen horen over de evaluatie (APK) van de module Van Hiv tot Aids, en zien het nieuwe materiaal wat door Lian is geschreven. Zij krijgen de mogelijkheid om het nieuwe materiaal uit te testen en hun input erover te geven.

Werkgroep leider: Amy van Dijk en Lian Grafhorst

1.5 Geactualiseerd examenprogramma nlt

De afgelopen 2,5 jaar is er hard gewerkt aan de actualisatie van de examenprogramma’s voor nlt. In deze werkgroep nemen we je mee in wat er gaat veranderen. Ook vertellen we over de stappen die nog volgen voordat alle scholen met de examenprogramma’s aan het werk gaan.

Wat ga je doen?
Tijdens deze interactieve werkgroep gaan we samen nadenken over welke invloed deze veranderingen zullen hebben op hoe nlt bij jou op school gegeven wordt. Hoe kunnen de verschillende inhouden van de examenprogramma’s gezamenlijk een plek krijgen in de modules en je lessen?

Werkgroep leider: Erik Woldhuis en Thijs Goedegebure

1.6 Reflecteren op vaardigheden bij nlt: uitwisseling good practices

In het nieuwe examenprogramma wordt reflectie toegevoegd aan de vaardigheden. Doen we dit al en zo ja, wat zijn dan good practices hierin?

Wat ga je doen?
Je hoort hoe er op het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen aandacht wordt besteed aan het aanleren van reflectie. Er is ruimte om in groepjes good practices uit te wisselen: hoe wordt reflectie getoetst bij jullie op school? Wat werkt goed en wat niet? We komen hopelijk tot een lijstje aandachtspunten: wat werkt er in het aanleren van reflectievaardigheid wel en wat niet.

Werkgroep leider: Nanja van Berkum

1.7 De toepassing van VR in het nlt-onderwijs

Ben je nieuwsgierig naar hoe Virtual Reality (VR) het onderwijs kan transformeren? Wil je ontdekken hoe deze innovatieve technologie kan worden ingezet om leren boeiender en effectiever te maken? Schrijf je dan in voor deze inspirerende werkgroep!

Wat ga je doen?
Tijdens deze interactieve werkgroep duiken we samen in de wereld van VR en verkennen we hoe deze technologie het onderwijs van morgen kan vormgeven. Aan de hand van voorbeelden ga je ontdekken wat deze technologie kan betekenen voor leerlingen en docenten en krijg je praktische tips en lesmateriaal om VR in jouw lessen te integreren. Uiteraard krijg je ook de mogelijkheid verschillende VR-toepassingen zelf te ervaren: volg bijvoorbeeld het onstaan van de hartslag met een interactief 3D-model en ervaar gewichtloosheid in het International Space Station.

Werkgroep leider: Mart Mojet, Eelco Dekkers, Nynke Verduijn

1.8 Duurzaamheidscompetenties in open leermaterialen over Nederland in 2120

im van Hattum van Wageningen University & Research schreef in 2022 het boek Only Planet, klimaatgids voor de 21e eeuw. Het nadenken over de toekomst van Nederland en zogenaamde nature-based solutions gebruiken wij als aanknopingspunt om leerlingen te laten oefenen met duurzaamheidscompetenties. Dit levert vakoverstijgend lesmateriaal in de vorm van werkvormen, casussen en kennisbronnen die modulair kunnen worden ingezet als lessenserie en tevens de basis kan vormen voor een nlt-module op maat.

Wat ga je doen?
We zullen eerst enkele werkvormen leren kennen en vervolgens zelf experimenteren met het bouwen van lessenseries op maat op basis van de werkvormen, casussen en kennisbronnen die worden ontwikkeld binnen dit project. De feedback van de deelnemers wordt meegenomen in het ontwikkelproces. Na deze werkgroep zul je direct bruikbare lesideeën hebben en testversies van werkvormen die ontwikkeld worden binnen het project.

Werkgroep leider: Reina Kuiper, Jan Jaap Wietsma

Werkgroepronde II met een aantal korte werkgroepen/ lezingen (ergens tussen 14.00 en 15.45 uur)

2.1 Omgaan met misinformatie in de natuurwetenschappen

In deze werkgroep kijken we naar het kritisch omgaan met bronnen in het licht van misinformatie.

Wat ga je doen?
We gaan in op de aard van misinformatie en bespreken strategieën & suggesties voor het evalueren van informatie. Aan de hand van video’s van leerlingen gaan we met elkaar in gesprek over hoe we leerlingen hier in kunnen begeleiden.

Deze werkgroep is, met toestemming, gebaseerd op een werkgroep van Jonathan Osborne, een expert op dit gebied.

Werkgroep leider: Diederik Roosch en Nelleke den Braber

2.2 Een dode link, de vloek van het internet opheffen

De lesmodules nlt maken veel gebruik van informatie die op het internet te vinden is. Dat maakt dat de modules actueler zijn dan de meeste boeken. Nadeel is dat de eigenaar van de website kan besluiten om de site te reorganiseren. Gevolg is dat de link in de module niet meer naar de juiste informatie wijst en dat die info soms zelf geheel verdwenen is.

Wat ga je doen?
Ik laat aan de hand van verschillende voorbeelden van dode links in modules zien hoe ik die probeer terug te vinden. Ik zal ook een voorstel hoe we kunnen zorgen dat we als moduleschrijvers meer bestand zijn tegen veranderingen die derden op hun eigen site doorvoeren.

Werkgroep leider: André Linnenbank

2.3 Big Data Workshop

In de huidige wereld worden we steeds meer met grote hoeveelheden data geconfronteerd. Wat gebeurt er met al die data en wat kunnen we hier zelf mee?

Wat ga je doen?
De deelnemers gaan zelf aan de slag met data, lossen gezamenlijk puzzels op en ontdekken zo een aantal mogelijkheden in de wereld van (big) data. Het is handig als je zelf pen en papier meeneemt!

Werkgroep leider: Josine de Bruin en Romi Hurts

2.4 Student in de nlt-les!

Het heeft veel voordelen om een student in te zetten op school. Een student kan ondersteunende werkzaamheden verrichten om de werklast van schoolpersoneel te verminderen, en een student kan op een laagdrempelige wijze een connectie maken met leerlingen. Daarnaast maakt een student op deze manier kennis met werken in het onderwijs, wat hen kan inspireren om zich ook na de studie voor het onderwijs in te zetten.

Wat ga je doen?
Je hoort hoe we bij Student op School (UU) te werk gaan om studenten aan middelbare scholen te koppelen. We bespreken daarna hoe dit toegepast kan worden bij nlt en bij jou op school. Hoe zou jij een student kunnen inzetten, en wat is er nodig om die samenwerking goed te laten verlopen?

Werkgroep leider: Amy van Dijk

2.5 Staatsexamens: Mondelinge examens versus Generatieve AI

Niet iedereen is in staat via het reguliere onderwijs examens af te leggen. Voor wie dat om een of andere reden niet lukt, bestaat de mogelijkheid staatsexamens vo te doen. Harm Smit geeft je tijdens deze lezing een inkijkje in deze staatsexamens: hoe ziet dit er voor nlt uit? En voor wie is het bedoeld? Ook een belangrijk thema dat aan bod zal komen is hoe je omgaat met generatieve AI? Dat heeft invloed op de keuze of je kandidaten verslagen laat schrijven of liever een mondeling examen afneemt.

Werkgroep leider: Harm Smit

2.6 Samen aan de slag met nlt en pgp-T

De praktijkgerichte programma’s (pgp’s) zijn de afgelopen jaren als pilot opgestart en worden in de nabije toekomst hoogstwaarschijnlijk over de volle breedte van het vo, dus inclusief het vwo, ingevoerd. Dit is een uitgelezen moment om na te denken over manieren om de inhoud van nlt te combineren met de praktijkgerichte aanpak.

Wat ga je doen?
Je ziet een paar korte presentaties over de invoering van de pgp’s en de manieren waarop twee scholen dat combineren met nlt. Daarna gaan we in groepen de manier waarop dit ook op jouw school zou kunnen werken uitwerken. Uiteindelijk presenteren we deze resultaten aan elkaar.

Werkgroep leider: Ralph Meulenbroeks, Jan van den Brink, Hans Bezemer

Module- en educatieve markt (14.00 tot 15.45 uur)

Bezoek onze onmisbare doorlopende module- en educatieve markt

Onmisbaar dit jaar is een bezoek aan onze bomvolle modulemarkt. Je zult daar sowieso een deel van de middag goed besteden. Je kunt er van alles te weten komen over nieuwe en herziene modules voor onder- en bovenbouw.
Maar liefst vijf lesmodules voor de onderbouw, zeven lesmodules voor de bovenbouw en nog eens vier algemene educatieve marktstandhouders informeren je heel graag en gaan graag met je in gesprek. Ervaar wat zij hebben te bieden voor jouw les en andere zaken die met nlt te maken hebben. Ga in gesprek met auteurs en andere gebruikers van modules om elkaar te inspireren. Vergeet niet jouw visie op kernmodule nlt kenbaar te maken.

We sluiten deze dag af met een muzikaal omlijste borrel waarbij je gemakkelijk in contact komt met vakgenoten van andere scholen.

Werkgroep leider: Allerlei vaksteunpunt-coördinatoren, bestuursleden en experts
Locatie: Congreszaal B en C